در روز چهارشنبه، 17 اردیبهشت ماه 1404، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کرج، میزبان گروهی از دانشآموزان این مدرسه دخترانه غیرانتفاعی کرج بود. این بازدید علمی با حضور ۲۰ نفر از دانشآموزان مستعد و علاقهمند، به همراه دبیر علوم، سرکار خانم بهرامی، و مدیر محترم مدرسه، سرکار خانم طبیبی برگزار گردید.
آشنایی نزدیک و عینی دانشآموزان با دنیای علم، فناوری و نوآوری در حوزه کشاورزی و زیستفناوری
بازدید با یک جلسه معارفه آغاز گردید. در این بخش، یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه، به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان، اهداف، چشماندازها و زمینههای فعالیت این مجموعه علمی را معرفی نمود. این جلسه مقدمهای شد برای ایجاد درک ابتدایی و ذهنیت روشن از آنچه در ادامه بازدید در انتظار دانشآموزان بود.
در اولین ایستگاه علمی، دانشآموزان با فرآیند کشت بافت گیاهان آشنا شدند. پژوهشگران با نمایش نمونههای زنده و ابزارهای مورد استفاده، توضیح دادند که چگونه میتوان از یک سلول کوچک، یک گیاه کامل را بازتولید کرد.
بخش دوم بازدید، به آشنایی با فناوریهای نوین مهندسی ژنتیک اختصاص داشت. دانشآموزان با مفاهیم ابتدایی ژن، DNA، و چگونگی اصلاح ژنتیکی گیاهان به زبان ساده آشنا شدند. همچنین مباحثی در زمینه ایمنی زیستی و اهمیت آن در تولید محصولات سالم مطرح شد.
یکی از جذابترین بخشها برای دانشآموزان، بخش نانوفناوری بود. در این قسمت، کاربرد نانو در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش بهرهوری و حفاظت از محیطزیست معرفی شد.
در ادامه، دانشآموزان وارد فضای بیوتکنولوژی میکروبی شدند، جایی که از میکروارگانیسمها برای تولید محصولات مفید یا کنترل بیماریهای گیاهی استفاده میشود. بخش زیستشناسی سامانهها نیز با معرفی چگونگی تحلیل کلنگر سیستمهای زیستی، ذهن دانشآموزان را با تفکر پیچیدهتر آشنا کرد.
خانم بهرامی، دبیر علوم دبستان منیران علم، درباره هدف این بازدید فرمودند:
«در درس مطالعات اجتماعی، بخشی به موضوع کشاورزی اختصاص دارد. این بازدید، بهعنوان مکملی عملی برای آن درس طراحی شده تا دانشآموزان نهفقط با مفاهیم، بلکه با کاربردهای واقعی آنها آشنا شوند.»ایشان افزودند:
«دیدن فرآیندهای علمی و تجربی در عمل، نهتنها موجب تثبیت بهتر مطالب در ذهن کودکان میشود، بلکه زمینهای برای پرورش روحیه پرسشگری، کنجکاوی و تفکر خلاق در آنها فراهم میآورد.»
خانم طبیبی، مدیر مدرسه نیز در ادامه فرمودند:
«برگزاری چنین برنامههایی باعث میشود کودکان در سنین پایین با مسیرهای مختلف علمی آشنا شوند. تجربه مستقیم و ملموس از پژوهش، گاه میتواند نقطه آغاز علاقهای باشد که آینده یک دانشآموز را شکل دهد.»
در پایان بازدید، دانشآموزان با شور و ذوق از آنچه دیده بودند صحبت میکردند. بسیاری از آنها تحت تأثیر امکانات پیشرفته، فضاهای آزمایشگاهی مجهز و حضور پژوهشگران متخصص قرار گرفته بودند. حتی برخی از آنها، رویاهای تازهای درباره آینده تحصیلی خود ترسیم نمودند.
خانم بهرامی با اشاره به این موضوع فرمودند:
«بازدید از پژوهشگاه برای بچهها تجربهای الهامبخش بود. اینکه بتوانند از نزدیک با پژوهشگرانی صحبت کنند که در زمینههای تخصصی فعالیت میکنند، برای آنها یک نقطه عطف آموزشی محسوب میشود.»
این بازدید علمی علاوه بر تاثیرگذاری در مسیر آموزش مبتنی بر تجربه، زمینه ساز ارتباطی موثر و مستمر میان مدارس و مراکز علمی پژوهشی گردید. تعاملاتی از این جنس، به مدارس کمک میکند تا آموزش را از چارچوبهای محدود به کلاس و کتاب فراتر برده و به دنیای واقعی پیوند بزنند.